\n\n
\n
"); } // -->
|
O čem je Nekonvenční
Žižkovský podzim
Od 17. září až do 16. listopadu 2002 probíhá v Praze na Žižkově a v části
Vinohrad v pořadí šestý ročník již tradičního podzimního festivalu
"Nekonvenční Žižkovský podzim". Jedná se o 19 různých akcí na
19 různých místech této zajímavé pražské obce. Každá z akcí je ojedinělá
uměleckým provedením i zajímavostí daného prostoru. Právě pestrá paleta
míst, kde koncerty a představení probíhají, je zajímavostí, která přitahuje
pozornost nejen k dílu samotnému, ale i k prostoru, kde je provedeno. A to je
důvod, proč se lidé rádi na koncerty po roce vracejí a proč jsou stále více
navštěvovány.
Před rokem oslavil festival své 5. narozeniny - a oslava to byla důkladná,
což dokládá 21 koncertů, které nás provedly celým Žižkovským podzimem
2001. A jak dopadla rekapitulace? Dobře! Umělci se zajímají o možnost účasti,
sponzoři i majitelé zajímavých prostorů již vědí, kdo je Jiří Hošek.
A Jiří Hošek zase získává nové náměty a podněty, které již nyní
formují příští ročník tohoto festivalu. Proto se můžeme těšit, že 6.
ročník bude stejný i jiný - stejný ve své kvalitě a nápaditosti, jiný
naopak v místech konání akcí a pojetí koncertů stejně jako v jejich velké
šíři.
Na této stránce máte možnost exkluzivně sledovat neopakovatelnou atmosféru
a prostředí jednotlivých koncertů, které se již konaly. Dozvíte se zde
také zajímavosti, které v programu nejsou, neboť již tradičně zajišťuji
natáčení i fotografování tohoto festivalu. Výsledkem je tato ojedinělá
fotogalerie a později i sestřih všech koncertů do unikátního dokumentu.
Tak jako v minulých letech zde uvidíte fotografie, které jinde nenajdete,
spolu se stručným komentářem. Stačí si vybrat akci, zaplatit vstupné
(které je oproti jiným akcím stejného druhu zlomkem ceny) a můžete se stát
diváky určité akce,
která vás - jak doufáme - potěší a nadchne. Hezkou zábavu při návštěvě
koncertů i prohlížení této stránky.
Na závěr bych chtěl ještě poděkovat několika lidem. Především je to
Milan Škoda a jeho firma FOTO VIDEO, která na tento ročník festivalu
zdarma zapůjčila digitální fotoaparát. Dále je to František Vaňásek a
jeho firma
, který také významnou měrou přispěl k možnosti on-line zpravodajství. Díky
tomu můžete fotografie z dané akce vidět vystavené na internetu do 24 hodin
od konání koncertu. A v neposlední řadě také Martinu J. Polákovi
za sponzorské zapůjčení digitální kamery SONY, se kterou je od roku 2000
dokumentován každý ročník festivalu. Bez jeho pomoci by nemohl vzniknout
sestříhaný dokument o 4. ročníku festivalu. Všem ještě jednou děkuji za
skvělou spolupráci a vstřícnost.
Michal Škvor
1. akce: 17. září - Slavnostní zahájení
festivalu
Raiffeisen stavební spořitelna, Koněvova 99
Dnes začal první koncert 6. ročníku Nekonvenčního Žižkovského podzimu
Jiřího Hoška 2002, který odstartoval v zasedacím sále Raiffeisen stavební
spořitelny u Ohrady. Tato architektonicky velmi zajímavá budova byla
postavena v roce 1997 a dotvořila tak majestátně prostor Ohrady. Její
zaoblená skleněná fasáda ve dne svítí odrazem slunce, v noci pak zase světlem
ze svého atria, ukončujícího jednotlivá patra.
Na úvod dnešního setkání ke slavnostnímu zahájení festivalu promluvil předseda
představenstva Mgr. Kurt Matouschek, který všechny přítomné přivítal a
seznámil je s formou podpory kulturních akcí bankovními domy. Po něm
promluvil novinář Jan Petránek, který krátce pohovořil o historii Žižkova
před sto lety a nyní. Jelikož nemohl zástupce starosty Tomáš Mikeska přijít
osobně, přivítal návštěvníky alespoň z videozáznamu. Pak bylo osloveno
naše duchovno: kazatel Miloš Szabó pohovořil o kultuře a víře, aby
nakonec nabídl festivalu další neznámé prostory pro budoucí koncerty.
Nakonec Jiří Hošek pozval všechny přítomné na malé občerstvení do
atria budovy a přípitkem zahájil letošní ročník festivalu.
Po něm zahrála Pavla Jahodová na harfu známou skladbu "Vltava",
která měla v kontextu letošních povodní další významy. Tím, že hrála
o patro výše než byli hosté, stal se z volně plynoucí Vltavy vodopád tónů,
které padaly v překrásné spršce tónů do duše všech přítomných. Že
toto netradiční umístění bylo vynikající volbou dokázal mohutný
potlesk, který stoupal vzhůru jako vodní mlha. Byl to jistě i další příjemný
okamžik pro Pavlu Jahodovou, kterou čeká v lednu 2003 ten nejkrásnější
okamžik - narození potomka. Tímto se k přání všeho nejlepšího - hlavně
zdraví všem - připojují organizátoři festivalu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor
2. akce: 22. září - Amadeus v Arcotelu
Arcotel Teatrino - divadelní sál, Bořivojova 53
Dnešní koncert byl věnovám W. A. Mozartovi v podání souboru Virtuosi
Pragenses Chamber Orchestra. Na úvod seznámil Jiří Hošek všechny přítomné
s programem koncertu i s bohatou historií tohoto objektu. Po něm diváky také
krátce přivítala jménem starosty i svým Milena Kozumplíková.
Secesní Národní dům na Žižkově byl postaven v roce 1910 a v jeho velkém
sále se konaly plesy, taneční kurzy i divadelní představení. Celých 81
let sloužil svému účelu, aby se po celkové rekonstrukci v minulém století
stal znovu hotelem - nyní s názvem Arcotel Teatrino. Velký sál dál slouží
svému účelu - je v něm bar i restaurace pro hosty hotelu, ale pořádají
se tu i kulturní akce.
Nyní se v tomto sále konal koncert Nekonvenčního Žižkovského podzimu.
Zazněly skladby Symfonie č. 1 Es dur KV 16, Divertimento D dur KV 136 a dvě
árie z opery Kouzelná flétna v přednesu Hany Jonášové. Po přestávce
zahrál Jiří Hošek Koncert pro violoncello a orchestr D dur op. 101. Poté
uvedl hudební kuriozitu: Hudební žert "Vesničtí muzikanti" (KV
522) - skladbu W. A. Mozarta, kterou úmyslně napsal s mnoha disharmoniemi a
chybami, aby i vznešené ucho vrchnosti mohlo slyšet, jak to občas může
skřípat na lidových zábavách. Dlouhým potleskem pro všechny účinkující
byl zakončen tento koncert.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor
3. akce: 25. září - Smetanovská
historie Olšan
koncert a vycházka po Olšanských hřbitovech, kostel
sv. Rocha, Olšanské náměstí
Třetí koncert se koná třetí den kalendářního podzimu. Bohužel, není
to slunný podzim, ale podzimní plískanice. Jemně prší, v kostele je mírně
zima, ale krásné tóny varhan zahřejí všechny přítomné, kterých je
zde tolik, že stojí i podél stěn. Na úvod zahrál Jiří Hošek na
varhany Fantazii D mol Jana Křtitele Kuchaře. Sklidil zasloužený potlesk
i když se zasekávalo "áčko". Po něm krátce promluvil Mgr.
Miloš Szabo, který přivítal všechny přítomné a pak krátce pohovořil
o historii tohoto kostela.
Kostel sv. Rocha, Šebastiána a Rozálie (jak zní jeho plný název) byl
postaven jako hřbitovní kostel po roce 1680. Po velké morové ráně v
roce 1681 - kdy v Praze padlo za oběť moru přes 100.000 lidí - byl zasvěcen
třem ochráncům proti morovým ranám, které zachycuje hlavní oltářní
obraz. Olšanské hřbitovy jsou co do počtu pohřbených osobností význačnější
než Slavín. O jejich významu svědčí také knihy Libuše Neckářové a
Aloise Vanouška - našich průvodců po hřbitově, které o Olšanech již
byly vydány.
Dnes se v tomto kostele konal další koncert. Zajímavosti byly hned dvě:
zazpíval zde známý dětský pěvecký sbor "Rolnička" a zazněla
skladba Jaroslava Smolky "Gloria" - skladba pro dětský sbor a
jeden nástroj, kterým je zcela netradičně violoncello. Profesor Smolka
na závěr vyslovil politování, že se o tak výborném sboru s tolika úspěchy
doma i v zahraničí tak málo píše a hovoří. Po mohutném aplausu se všichni
přítomní odebrali na procházku se zastaveními u míst posledního odpočinku
umělců, souvisejících se Smetanou. U hrobu Smetanovy první ženy Kateřiny
Kolářové a dcerky Bedřišky jsme vyslechli jeho skladby "Písně
trojhlasné" v podání dětského sboru Rolnička, který vede Karel
Virgler. Skladbou "Západ slunce" sbor zakončil hudební část
programu a nyní nás mohli naši milí průvodci za odborného výkladu
provést Olšany.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor a Martin J. Polák
4. akce: 28. září - Svatováclavské
vyzvánění
Pražská mobilní zvonohra, Škroupovo náměstí
Dnes slaví svátek svatý Václav, kterého nechal v tento den jeho bratr
Boleslav zabít najatými vrahy před branami kostela sv. Klimenta ve Staré
Boleslavi v roce 935. A jelikož Jiří Hošek vidí netušené
souvislosti, musely dnešního dne netradičně vyzvánět zvony. A tak ve
14:20 přijel Zvonařovou ulicí na Škroupovo náměstí vůz Renault
Magnum s Pražskou mobilní zvonohrou. S ní dorazil také její tvůrce
Petr Rudolf Manoušek a český carillonér Radek Rejšek. Po několika
technických úpravách byla zvonohra připravena k produkci. Přítomen
byl také ing. Jan Kasl, který v roce 2000 - ještě jako primátor Prahy
- vznik zvonohry velmi podporoval.
První nápad na mobilní zvonohru vznikl v roce 1994. Roku 1997 se v
Barceloně konal Eurocarillon, kde bylo Zvonařství Manoušek jediným zástupcem
východní Evropy. Zde je nabídnuto členství v této organizaci, podmínkou
je však vlastní koncertní zvonohra. A tak se začíná rýsovat, počítat
a konstruovat vlastní profil. Konečně přichází jaro 2000 a tehdy se
v Holandsku začínají odlévat první z 57 zvonů, kdy každý
reprezentuje jednu městskou část. V roce 2001 byla Pražská mobilní
zvonohra v Belgii zkompletována, doplněna o tahy a další vybavení,
aby 3. 9. 2001 poprvé Radek Rejšek rozezněl všech 57 zvonů v oboře
Hvězda.
Kruhové Škroupovo náměstí je obklopeno ulicemi slavných hudebních
jmen, jako jsou Fibich, Kubelík, Ježek, Ševčík a další. Na něm se
už se schází první posluchači, aby za chvíli vyslechli Korunovační
intrádu, po které promluvil Tomáš Mikeska, který uvítal přítomné
a pak předal slovo Janu Kaslovi. Nakonec Jiří Hošek představil Petra
Rudolfa Manouška, zvonaře, který celý projekt vymyslel a realizoval.
Mezi jednotlivými skladbami vždy krátce pohovořil o zvláštnostech
zvonohry, úpravách jednotlivých skladeb autorů A. V. Michny z
Otradovic, J. S. Bacha, A. Vivaldiho, J. K. Kuchaře, B. Smetany, A. Dvořáka,
Z. Fibicha, K. Hašlera a dalších. Na závěr jsme vyslechli známou píseň
J. Vejvody "Škoda lásky" a státní hymnu ČR od F. Škroupa
"Kde domov můj". A tím končil krásný den s Pražskou mobilní
zvonohrou na Škroupově náměstí.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor
5. akce: 1. října - Bach pro Annu
Magdalénu
Kostel sv. Anny, Ostromečská 6 / Tovačovského
Babí léto se zase na chvíli vrátilo a tak projasněným odpolednem přicházejí
návštěvníci do kostela sv. Anny, kde se koná dnešní koncert. Již
od 17 hodin se zde zkouší a všichni účinkující si pochvalují překrásnou
akustiku, ale stěžují si na lezavý chlad. Ale když je krátce před
19 hodinou zaplněn celý kostel a ještě se přidávají židle k bočním
lodím, pak umělci zapomínají na zimu a do krásné atmosféry
nastupují rádi. Na začátku přivítal Miloš Szabó diváky a připomněl
jim duchovní krásu skladeb i historii tohoto kostela.
Trojlodní kostel sv. Anny na Žižkově byl postaven ve zvláštním
slohu, tzv. beuronské secesi. Kromě toho je také zvláštní svým směrováním
oltáře na západ a emporami nad bočními loděmi. Vysvěcen byl v
roce 1911 a od té doby sloužil žižkovským katolíkům. Jeho vnitřní
vybavení bylo pořízeno ve 20. a 30. letech minulého století. Poničen
a zčásti vyrabován byl naopak v 60. letech, původní malba nad oltářem
však zůstala zachována. Stavba z venku působí jako malá, zevnitř
naopak působí dojmem velikosti a vzdušnosti. O jeho rozloze si lépe
uděláme představu, když si uvědomíme, že zabírá celou jednu
stranu vnitrobloku.
Jiří Hošek připomněl, že dnešní koncert je mezinárodní:
vystoupí v něm sopranistka Christina Kluge ze SRN, která zazpívá
skladby autorů B. M. Černohorského, J. D. Zelenky, G. F. Händela a J.
S. Bacha. Pak krátce pohovořil o dnešním koncertu a věnoval ho štěchovické
základní škole, která je tak zničená, že se v ní bude moci učit
nejdříve za měsíc. Poté již zněly jednotlivé skladby, aby krásným
zvukem rozezněly harmonii v naší duši. Večer pomalu ubíhal. Před
poslední skladbou večera představil místostarosta Prahy 3 Tomáš
Mikeska ředitelku Štěchovické školy, které přislíbil pomoc,
pokud ji schválí vedení radnice. Ředitelka Anna Gonzálesová poděkovala
za věnování koncertu, přiblížila situaci ve škole i pomoc, kterou
jim občané z Čech poskytli. Připoměla také farníky od sv. Anny,
kteří Štěchovicím nezištně pomáhali. Pak již zazněla poslední
skladba večera, po které se všichni rozešli do studeného večera s
hřejivým pocitem v duši.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor
6. akce: 3. října - 100.
jubileum Vinohradské nemocnice
Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, Šrobárova
50, Praha 10
Ačkoliv byl celý den zamračený a odpoledne ještě začalo pršet,
neodradilo to mnoho lidí od návštěvy dnešního koncertu. Ten se
konal v pavilonu "Z" Vinohradské nemocnice, v tzv.
"Polákově posluchárně", která se ze 3/4 zaplnila. Několik
minut po půl osmé přivítal Jiří Hošek diváky, krátce je seznámil
s místem a obsahem koncertu, aby posléze předal slovo ředitelce
nemocnice MUDr. Marii Alušíkové, CSc. Ta přítomné přivítala a
stručně je seznámila se stoletou historií tohoto ústavu.
Nemocnice Královské Vinohrady byla
slavnostně otevřena 11. května 1902 za přítomnosti císaře
Františka Josefa pro dva obvody: Žižkov a Vinohrady. Myšlenka na
založení společné nemocnice je datována rokem 1897. Stavební část
realizoval architekt Karel Horák, medicínskou MUDr. Václav Michal.
O dva roky později začíná stavba této rozsáhlé nemocnice, která
je završena slavnostním otevřením. Od toho dne se také datuje nepřetržitá
léčebná péče pro obyvatelstvo až do dnešních dnů.
Po tomto úvodu se již kvinteto chopilo svých nástrojů a začalo
hrát skladby W. A. Mozarta a G. Muchové, která byla pozvána a byla
osobně přítomna. Také jsme zde mohli vyslechnout dvě povídky
Karla Čapka - Jak se co dělá aneb Návod jak stonati a Zahradníkův
rok v podání Dany Batulkové. Ta zde byla místo Zdeny Hadrbolcové,
která měla z důvodu nemoci změněná představení a nemohla přijít.
Pokud se však diváci obávali, že to bude méně zajímavé, byli příjemně
překvapeni. O přestávce si mohli návštěvníci zakoupit občerstvení,
poté vyslechli další skladby Pražského dechového kvinteta. Jako
první zazněla skladba B. Martinů: Madrigaly v triové sestavě,
po ní již opět hráli ve své obvyklé sestavě. Zazněly další
skladby Otomara Kvěcha (který byl osobně přítomen) a J. Iberta.
Na rozloučenou přednesla Dana Batulková dvě básně od Jana Skácela:
Stopadesátá báseň o podzimu a Podzimní. Tím skončil již 6.
koncert letošního ročníku Nekonvenčního Žižkovského podzimu.
Mohutný aplaus byl zasloužený a tak všichni - návštěvníci i umělci
- spokojeně odcházeli do noci - dokonce přestalo i pršet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor
7. akce: 8. října - 130 let
Sokola, 130 let české hudby
Sokol Žižkov 1 - historický sál, Koněvova 19
Dnešním podvečerem přicházeli lidé do prostor, nad kterými by
asi jinak ohrnovali nos: do tělocvičny. Toto je však historická
tělocvična TJ Sokol Žižkov, která svou akustikou připomíná
kvalitní koncertní sál. Na úvod představil Jiří Hošek
starostu této organizace, pana Juraje Hogera, jenž přivítal všechny
přítomné i zástupce starosty MČ Praha 3 pana Vladimíra
Holzknechta, který všem popřál příjemný poslech. Poté pan
Hoger představil vzdělávatele bratra Vladimíra Slánského, kterému
bylo letos 74 let a ten pohovořil o bohaté a pestré historii
Sokola.
Tělocvičná jednota Sokol Žižkov 1
má již 130 let trvající historii a je druhou nejstarší TJ v
Praze a největší na Praze 3. U jejího zrodu stáli velikáni
jako M. Tyrš, D. Čech, A. Jirásek, E. Krásnohorská, A. Heyduk a
mnozí další. Ale teprve v roce 1897 se započala stavba budovy,
ve které má dodnes své sídlo. Po necelém roce byl na své místo
uložen poslední kámen a 24. 9. 1898 se konalo slavnostní otevření.
Od těch dob se mohou pochlubit dlouhou řadou slavných
reprezentantů ze svých řad, např. gymnasté E. Löffler, V. Děkanová,
kanoisté V. Jirásek, M. Stach, fotbalista V. Štroif a mnoha dalšími.
Ale pohyb nebyl jedinou náplní, proto zde vznikaly různé kroužky
a soubory. Jak se rozrůstala členská základna a její činnost,
vznikla potřeba dalších prostor. V roce 1933 došlo k rozšíření
objektu o další sály. Budova, její rozsáhlá knihovna a archiv
přežily okupaci Wermachtu, léta nesvobody po roce 1945 i českého
kapitalismu po roce 1989.
Co ovšem nezmínil, ale já jsem
zjistil, byl fakt, že asi měsíc před koncertem byla objevena
schránka, která byla uložena při slavnostním otevření přístavby
v roce 1933 a od té doby ji nikdo neotevřel. Jak vypadaly
dokumenty do ní vložené před 69 roky můžete vidět na druhé
fotografii. Nyní se zdokumentuje obsah, vytvoří se kopie dokumentů,
aby se posléze originální obsah schránky doplnil o současné
dokumenty a předměty, se kterými se schránka uloží na své původní
místo - historie a současnost zůstane zachována dalším generacím.
Na úvod hudebního programu zazněla skladba "V nový život"
J. Suka, která je hymnou Sokola, což jistě udělalo velkou radost
starostovi České obce Sokolské panu Miloslavu Pleskačovi, jež
se koncertu zúčastnil i se svou paní. Po ní zazněl sbor hlasů
dětského pěveckého sboru Rolnička, který zde přednesl skladby
B. Smetany, A. Dvořáka, J. B. Foerstera a B. Martinů na motivy
lidových písní. Po přestávce na občerstvení a prohlédnutí
krásného sálu zazpívala Rolnička pod vedením svého sbormistra
pana Karla Virglera spíše moderní skladby žijících autorů P.
Ebena, O. Máchy, Z. Lukáše, I. Hurníka a J. Sternwalda. Při závěrečném
aplausu dostal pan Virgler kytici od bratra vzdělávatele, kterou
po přídavku "Mariánek" O. Máchy předal přítomnému
autorovi. Poté se sám chopil houslí a zahrál s dvěma členy
sboru lidovou píseň v úpravě M. Rajchla "Milovníček"
a po ní jako dárek Jiřímu Hoškovi zahrála Zuzana Virglerová
na violoncello skladbu "Co je ti". Poslední skladbou večera
byla lidová píseň "Zazpívej slavíčku vesele", po níž
následoval dlouhotrvající potlesk a definitivní odchod sboru i
diváků domů. TJ Sokol Žižkov i Nekonvenční Žižkovský
podzim ukázaly, že mají bohatou historii i kulturní tradici.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor a Martin J. Polák
8. akce: 10. října - Přejdi
Jordán - 100. jubileum Obchodní akademie
Obchodní akademie, Kubelíkova 37
Dnes je zase v Praze mohutná řeka - ne, nejedná se další
povodeň, to se jen v Obchodní akademii Kubelíkova koná další
koncert s názvem "Přejdi Jordán" k nastávajícímu
stoletému výročí této školy. Jiří Hošek v úvodu představil
současného ředitele akademie pana Zdeňka Kesnera. Ten se krátce
zmínil o historii a významných osobnostech, které ji navštěvovaly
od jejího založení až do současnosti. Místostarostka MČ
Praha 3 Milena Kozumplíková popřála festivalu dlouhého trvání
a všem divákům krásný zážitek.
C. K. gymnázium Libušina bylo založeno
29. 6. 1903 Františkem Josefem I. Prvním ředitelem byl Antonín
Šetelík a v prvním roce činnosti mělo gymnázium 34 žáků.
Nemělo však vlastní budovu - ta byla postavena až v roce 1913.
Jeho třídy navštěvovaly i význačné osobnosti jako např. básník
Jaroslav Seifert, spisovatel Jaroslav Žák, skladatel Zdeněk
Marat, zpěvák Jaroslav Velínský (neboli Kapitán Kid) nebo
exministr školství MUDr. Milan Adam, DrSc. V průběhu let
budova sloužila jako základní škola, po roce 1986 se z ní
stalo zase gymnázium. Od té doby procházela drobnými úpravami,
po roce 1991 dostává omlazovací kůru, jejímž výsledkem jsou
moderně zařízené a vybavené učebny, odpovídající současným
požadavkům.
Poté již nastoupil Brněnský jazzový soubor, aby přítomné
diváky potěšil populárními melodiemi. Čekalo se na Janu
Musilovou, která přišla z hlediště. Pak již zazpívala známé
skladby takových autorů, jako jsou Ch. Chaplin, E. Moricone, A.
L. Webber, L. Bernstein, C. A. Porter, J. Kander nebo dvojice Z.
Marat a Z. Borovec. Jako její host vystoupil Petr Gazdík, s nímž
zazpívala známé duety jako "To se nikdo nedoví" nebo
"Kvete růže". Po přestávce vyzpovídal Jiří Hošek
skladatele Zdeňka Marata, jenž zde byl na ´domácí půdě´ -
tak se diváci dozvěděli o letech studentských, první kapele,
skládání i slávě a spolupráci se Zdeňkem Borovcem. Pak opět
zazpívala Jana Musilová písně jako například "Jednoho
dne se vrátíš", "Ztracená bačkorka", "Memory",
"Přejdi Jordán", "Světla ramp" či výběr
šansonů Edith Piaf. Na závěr oba zpěváci zopakovali skladbu
"To se nikdo nedoví" Z. Marata, kterého Jana přivedla
před diváky. Dlouhotrvající potlesk odměnil všechny přítomné
interprety a diváci odcházeli s hřejivým pocitem do noční
tmy.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor a Martin J. Polák
9. akce: 15. října -
Houslový recitál Jitky Novákové
Hudební škola hl. m. Prahy - Komorní sál,
Komenského náměstí 9
Dnešní podvečer byl věnován houslím a klavíru. Dělo se
tak v Komorním sále Hudební školy hl. m. Prahy na Komenského
náměstí. V úvodu večera přivítal plný sál posluchačů
Jiří Hošek, který krátce pohovořil o festivalu a dnešním
koncertu. Přivítal také významného pedagoga houslové hry,
který učil Jitku Novákovou, profesora Václava Snítila. Pak
na pódium pozval ředitele školy Jana Vychytila, který krátce
zmínil historii této umělecké školy, zvláště pak její
pedagogy, kteří se zasloužili o její věhlasnost. Místostarostka
MČ Praha 3 Milena Kozumplíková zase vzpomněla na těžkosti,
které stavbu školy provázely, ale nyní jsou těžkosti pryč
a zůstává jen to dobré - fungující škola.
"Vzorová hudební škola"
byla založena v roce 1950 ve Voršilské ulici. Navzdory tehdejší
nomenklatuře se podařilo soustředit výkvět hudebních
pedagogů, kteří svým žákům předávali nejen své umění,
ale také lásku k nástroji a nadšení pro něj. Mnozí z nich
po letech přivádějí do stejné školy své děti. V roce
1990 byl klášter sester Voršilek, ve kterém sídlila škola,
vydán zpět původním majitelkám. Škola stanula před problémem
své další existence. Po několika přesunech zakotvila škola
v nové budově na Komenského náměstí, kde je opět "vše
pod jednou střechou". Myšlenka "hudebního gymnázia"
pochází z roku 1968, ale teprve listopadový převrat v roce
1989 vytvořil reálné podmínky pro vznik takového projektu.
Hudební škola hl. m. Prahy spolu s Gymnáziem Jana Nerudy
vypracovaly společný projekt hudebního vzdělávání, který
lépe využil pedagogického potenciálu obou škol. V roce 1994
zahájila gymnaziální studium první třída se čtyřletou délkou
studia v pronajatých prostorách. Od 2. září 1996 se studuje
v novém objektu školy na Komenského náměstí již osmiletý
obor. Charakterem této hudební školy je bohatý koncertní život
- k tomuto účelu má dva koncertní sály - nejdříve byl v
provozu Koncertní sál v přízemí, když ale přestala dostačovat
jeho kapacita, byl v podkroví vybudován nový sál, který pro
své proporce byl nazván Komorním. A v něm se konal dnešní
koncert.
Pak se již začalo hrát. Za klaviaturou koncertního křídla
seděla Jarmila Panochová, které obracel noty manžel
houslistky Jitky Novákové, houslový koncertní mistr Miroslav
Vilímec. Jak poznamenal Jiří Hošek: to se dá nazvat pouze
Žižkov sobě. Zazněly skladby W. A. Mozarta, C. Debussyho, V.
Nováka a Rudolf Kvíz přednesl dva úryvky z knihy Jaroslava
Seiferta "Všecky krásy světa" a básně Maminčino
zrcátko a Skleněný džbán. O pauze všichni diváci
obdivovali dramaturgii dnešního koncertu a vyměňovali si zážitky
z jiných koncertů. Pak zazněly skladby B. Martinů a J. Slavíka,
po nichž účinkující dostali květiny od paní Kozumplíkové
a pana Mikesky, avšak potlesk byl tak dlouhý, že 2x přidávaly.
Pak jž diváci odcházeli do noci, kterou mezitím vyčistil déšť,
zatímco umělci se sešli ve sklípku "kantoři sobě",
kde si chvíli přátelsky povídali o festivalu, jiných hudebnících
i veselých příhodách ze života hudebníků. I oni se posléze
odebrali s dobrým pocitem z dnešního večera do svých domovů.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor a Martin J. Polák
10. akce: 19. října - Ze
Žižkova do Perlovky
aneb kabaretní jízda noční tramvají č. 3
Hotel Ariston - společenský sál,
Seifertova 65
Sobotní
odpoledne bylo v pořadí druhé, kdy se konala další akce
Nekonvenčního Žižkovského podzimu 2002. Její zvláštností
bylo, že nebyla koncertem, ale divadelním představením či
spíše kabaretním vystoupením. Neobvyklá byla absence ředitele
hotelu Václava Březiny a Vratislava Ebra, jehož
nakladatelství bylo dnešním patronem koncertu. Oba pány
totiž skolila chřipka. Další "zvláštností"
byla neúčast představitelů radnice - pravděpodobně z důvodu
odpoledního deštíku. Jiří Hošek uvítal přítomné diváky,
kteří zaplnili celý společenský sál a vysvětlil
situaci. Pak předal slovo Petru Šplíchalovi, uměleckému
vedoucímu souboru "Řešeto" a spoluautorovi scénáře
dnešního vystoupení.
Rok 1889 byl rokem zásadní změny:
Žižkov, jako samostatné město, měl svůj první hotel,
který postavil podnikatel Holovský. Ze začátku vlastnil
tento hotel Jan Suchý, jehož jméno také nesl. V roce 1910
jej odkoupil Vincenc Tichý, který ho samozřejmě přejmenoval
na "Tichý". Rozšířil hotel o dvorní trakt, ve
kterém se nachází také společenský sál. Ten se stal tak
oblíbeným, že v něm žižkovská galérka pořádala své
tajné sjezdy podsvětí. To ale bylo v dobách, kdy každý
člen galérky byl na své povolání hrdý a měl v něm své
jméno a čest. Po roce 1989 se v tomto sále konaly první
schůze zastupitelstva MČ Praha 3, posléze byl celý hotel
rekonstruován, aby mohl nabídnout svým návštěvníkům ještě
větší pohodlí a komfort se jménem Ariston ve štítu. Žižkovský
festival zde již třetím rokem pořádá divadelní představení.
Aby dělal čest své bohaté historii, hostí Ariston tyto
akce zcela zdarma, ba je mu ctí, že se konají právě zde,
v autentických místech starého Žižkova.
Po krátkém úvodu začalo samotné představení, které
pojednávalo o jednom "šejdru" (ranní a potom noční
službě) tramvajáka Bochníčka, který veze dopoledne
muzikanty dolů do města a po proflámované noci se s
muzikanty a flamendry vrací zpět na Žižkov. A jak do toho
zapadá vyhlášená ulička lásky "Perlovka"? Inu,
v té se ocitne celá rodina Urbanova, i když každý člen z
jiného důvodu: paní Urbanová - jinak počestná žena - si
v hospůdce "U dvou koček" přivydělává jako
hospodská, její dcera rozdává svou lásku a nevinnost platícím
gentlemanům a pan Urban - solidní "džentlas" ze
Žižkova - tamtéž chodí ženské prohánět. A když se všichni
sejdou "U dvou koček", je z toho pořádná mela.
Ale ráno všechny hádky utichnou a za zpěvu známých
staropražských písní v podání "staropražské"
kapely "C.K. Voreltým" a divadelního souboru
"Řešeto" se jede zpět na Žižkov. Zazněly písně
"Já mám tramvaj novou", "Na Žižkově",
"Já jsem holka nóbl stavěná", "Kudrnatá",
"Tydlitát", "Pépi, tys děvče jako květ",
"Stál na nároží biásek", "Česká
demokracie" a další. Na konečné zastávce "Na Vápence"
příběh končí, ale festival pokračuje. Na vytleskaný přídavek
přichází dojatý Jiří Hošek, aby jako basista zahrál píseň
"Žižkovák", která se stala spíše než přídavkem
"přehlídkou textových sklerotiků" jak po
vystoupení prohlásil tramvaják Bochníček alias Bedřich
Švácha. Pak už šla pomyslná opona dolů a lidé domů.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor
11. akce: 22. října -
Homage Miloš Sádlo
Koncertní a výstavní síň Atrium na Žižkově,
Čajkovského 12
"Homage" znamená "na počest". A Jiří
Hošek to nemyslí jako frázi, ale jako skutečnost. Vzdávat
hold "otci" českých violoncellistů, jenž do
vysokého věku koncertoval a stále by dnes mohl zpaměti
zahrát o hodně více skladeb než mnohem mladší kolegové.
Na začátku koncertu, který byl vyprodán ještě před
zahájením festivalu, se Jiří Hošek zmínil o dnešních
patronech: Tiskárně Flóra a Foto - Video Milan Škoda.
Poděkoval jim za velkou a stálou přízeň, kterou
festivalu již 6 let projevují. Uvítal také profesora
Miloše Sádla, který je (nejen) jeho velkým vzorem a
Josefa Chuchra, kteří se dnes osobně zúčastnili
koncertu.
Rok 1717 je rokem založení tohoto raně barokního kostelíka.
Důvodem jeho založení byly předcházející tři morové
rány. Jeho název - Povýšení sv. Kříže - pochází z
označení svátku, při kterém se zde konalo procesí a
pouť. Do roku 1753 byl rozšiřován a svou funkci plnil až
do roku 1839, kdy byl pro odlehlost a špatný stavební
stav zrušen. V pozdějších letech proběhlo několik
pokusů o jeho záchranu, všechny skončily kvůli
nedostatku peněz - a to i v éře reálného socialismu v
60. letech. Naopak, kaple Bolestné Panny Marie a farní křídlo
byly pro svůj špatný technický stav zbořeny, kostel chátral
dál. Teprve v nových plánech zvelebení Žižkova bylo v
roce 1977 započato s jeho rekonstrukcí a přeměnou na
kulturní a společenské místo. Více než sto let bojů o
záchranu této památky bylo vítězně zakončeno 2. 4.
1984, kdy byl předán do užívání OKD Praha 3. Od 1. 1.
1992 se stalo příspěvkovou organizací MČ Praha 3 (stejně
jako Kulturní a vzdělávací středisko Trojka, které
bylo v létě 2002 zrušeno) a po celou dobu slouží veřejnosti
jako kulturní stánek. Kromě koncertního prostoru v
historické části je zde také výstavní prostor a Café
Oktáva v nově přistavěné budově. Tak došlo k
architektonickému propojení minulosti a současnosti.
Koncert samotný byl opravdovou poctou žijící legendě -
Miloši Sádlovi (vlastním jménem Zátvrzský). Zazněly
zde skladby L. v. Beethovena "Sonáta č. 4 C dur"
a C. Debussyho "Sonáta D moll", aby po přestávce
mohl Jiří Hošek uvítat oba patrony dnešního koncertu -
Tomáše Grulicha a Milana Škodu. Ti popřáli Jiřímu Hoškovi
ještě mnoho takovýchto festivalů a poděkovali mu za úsilí,
věnované této kulturní činnosti. Pak již Miloš Sádlo
vyprávěl o svých životních cestách za hudbou - například
jsme se dozvěděli, že mohl být špičkovým dirigentem,
ale jeho učitel V. Talich mu dal vybrat: buď denně dřít
a studovat dirigování nebo cello. A on si vybral -
violoncello. Přes množství úspěchů zůstal skromným
člověkem, pro kterého je krása hudby absolutní. Po
mnoha dalších vzpomínkách se za mohutného aplausu
posadil zpět do první řady, aby dále sledoval koncert. Při
skladbách E. H. Griega "Sonáta A moll", D.
Poppera "Fantazie na Maloruskou píseň" či B.
Martinů "Variace na Rossiniho téma" bylo vidět,
jak skladby prožívá a rukou je někdy sám hraje nebo
diriguje. Po dlouhotrvajícím potlesku přidal Jiří Hošek
skladbu D. Poppera "Spinnlied", která očividně
udělala velkou radost všem přítomným, zvláště M. Sádlovi
a J. Chuchrovi. Pak již lidé odcházeli domů, aby si mezi
sebou povídali o dojmech z koncertu a umělci s hosty
zase do Café Oktáva, kde setrvali v přátelském povídání
do pozdních nočních hodin. Až na toto posezení dorazil
z jiné akce (které se musel zúčastnit) i Tomáš Mikeska,
který dodnes festival všemožně podporuje. Jak mi řekl,
již se těší, až si zítra prohlédne fotky na
internetu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor a Martin J. Polák
12. akce: 24. října
- Setkání hudby a pohybu v Žižkovském Ponci
Divadlo Ponec, Husitská 24A
Dnešní představení nebylo tím, čím být mělo. Nejdříve
byl z organizačních důvodů změněn program, takže co
bylo uvedeno v programu neplatilo. Na místě jsme se dozvěděli,
že začátek je až ve 20 hodin, jelikož návštěvníci
Ponce jsou na tento čas zvyklí. Lidé to však pochopili
a tak mohl Jiří Hošek o 15 minut později zahájit -
tentokrát koncert hudby a pohybu. Vysvětlil dnešní změny
a představil Yvonu Kreuzmannovou, ředitelku Tance Praha.
Ta seznámila diváky s historií Tance Praha a Divadla
Ponec, které jsou spolu úzce propojeny.
Budova byla postavena roku 1888 strojírenským
podnikatelem Rudolfem Stabenowem jako tovární hala na válcování
plechu. V roce 1910 si tento objekt pronajal František
Ponec, který po velké rekonstrukci zde 3. 9. 1910 otevřel
třetí stálé žižkovské kino Royal Bioskop Františka
Ponce. O 10 let později mu obec Žižkov vypověděla
smlouvu a kino provozovala sama. Později dostává název
Městské bio Žižkov a jeho první provozovatel je
pozapomenut. 19. 3. 1946 dostává František Ponec u příležitosti
výstavy 50 let kinematografie vyznamenání za průkopnické
zásluhy. O necelý měsíc později však umírá a na
jeho počest dostává kino název "Bio Ponec".
Veřejnosti slouží až do 60. let, kdy je uzavřeno a stává
se z něj sklad Filmového podniku, který velmi zchátrá.
Až v roce 1998 se po výběrovém řízení na kulturní
využití tohoto prostoru začíná připravovat
rekonstrukce. Trvala celé tři roky a během ní se
musely řešit různé nečekané problémy (např.
nezakreslená funkční kanalizace pod objektem, kde mají
být sklepy). Vše se nakonec podařilo a tak je 10. 9.
2001 otevřena taneční scéna Divadlo Ponec, zaměřená
především na moderní taneční styly.
Představení mělo šest samostatných částí, některé
v sobě kombinovaly hudbu a tanec, jiná byla provedena s
důrazem na pohybovou složku nebo naopak čistě hudební.
Ve dvou případech to byla recitace s doprovodem klavíru.
Podle reakcí diváků se nejvíce líbil taneční útvar
nazvaný "Průzor hrdlem", doprovázený
opravdovým deštěm na scéně a se strhující taneční
choreografií, a závěrečné představení "Já a
Ono, terapeutický vztah, přenosová situace". Tanečníci
pohybem vyjadřovali své pocity z hudby a neslyšíci
zase znakovou řečí vyjadřovali své pocity z tanečníků.
Poté diváci odcházeli z budovy, jejíž kulturní
historie se blíží ke stému výročí.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor a Martin J. Polák
13. akce: 28. října
- Varhanní koncert v památníku na Vítkově
Památník na Vítkově
Státní svátek 28. října je dnem vzniku samostatného
státu v roce 1918. Tento den je také datem, kdy se již
po čtvrté koná varhanní koncert ve Vítkovském památníku.
Jiří Hošek pro dnešní den připravil další zajímavé
skladby a taky překvapení: osobně se zúčastnili 3
potomci skladatele Josefa Kličky: jeho dva vnukové a
jeden pravnuk. Na začátku uvítal Jiří Hošek místostarosty
MČ Praha 3 Milenu Kozumplíkovou a Tomáše Mikesku a
také vnuky a pravnuka Josefa Kličky. Po jejich krátké
zdravici promluvila k divákům paní Kozumplíková, jež
tlumočila pozdrav starosty Milana Českého, který se
účastnil jiného mítinku. Také vyzvala občany k
volbě podle vykonaných činů, nikoli nesplnitelných
slibů. Nakonec promluvil Tomáš Mikeska, který
vyzdvihl zásluhu Jiřího Hoška o znovuzpřístupnění
Památníku - co se nepovedlo několika vládám,
povedlo se jemu - i když na jediný den v roce.
Vítkovský památník se začal stavět 8. 11. 1928,
kdy prezident Masaryk provedl první výkop. Myšlenka
na tuto budovu však pocházela z 80. let 19. století.
Hrubá stavba byla hotova o 5 let později, její výzdoba
a úprava okolí trvala do roku 1939. Ve válečných
letech Němci zrekvírovali bronzové sochy pro válečné
hospodářství. Některá umělecká díla však zůstala
zachována, jelikož byla včas ukryta. Na jaře 1946
bylo pokračováno ve výstavbě, dostavovala se zadní
síň památníku, známá jako Síň Rudé armády. V
50. letech se Památník stal pohřebištěm komunistických
vůdců a původní idea památníku, kterou mu vtiskli
českoslovenští legionáři, byla zapomenuta. Po
odstranění ostatků zasloužilých komunistů v roce
1992 byla Památníku navrácena jeho původní funkce.
Bohužel, jeho provoz je velmi nákladný, takže je přístupný
pouze několik dnů v roce. I socha Jana Žižky na koni
má pohnutou historii: Bohumil Kafka její návrh vytvořil
již v 30. letech, odlita byla až 20 let po jeho smrti.
Patří však k největším jezdeckým sochám na světě.
Pak již zazněla skladba Godfreye (Bohumíra) Fingera
napsaná pro trubku (na ní hrál Miroslav Laštovka) s
doprovodem varhan v podání Josefa Popelky a po ní
skladby L. Sluky, J. S. Bacha a B. A. Wiedermanna. Ve
skladbě A. Dvořáka "2. věta z koncertu H moll
op. 104 pro violoncello a varhany" zahrál Jiří
Hošek společně s Josefem Popelkou. Poté zazněla
"Vigilie pro varhany" B. Martinů a na závěr
"Koncertní fantazie Fis moll" Josefa Kličky.
Po jejím doznění následoval velký potlesk, předání
květin umělcům a lidé se začali rozcházet domů,
do vlahého podzimního podvečera.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor a Martin J. Polák
14. akce: 30. října
- Lovecká symfonie - pocta sv. Hubertovi
hotel Dorint Don Giovanni,
Vinohradská 157A
Dnešní koncert byl pro změnu ověnčen mnoha
shodami. Hotel se jmenuje Don Giovanni stejně jako
stejnojmenná opera W. A. Mozarta, která měla svou
premiéru před 215 lety v Praze (téměř na den přesně
s datem dnešního koncertu). A ještě k tomu zde
zazněly lovecké skladby tří Mozartů - otce
Leopolda, Wolfganga Amadea i jeho málo známého syna
Františka Xavera. Jiří Hošek na začátku uvítal
jednoho z nejvyšších funkcionářů Českomoravské
myslivecké jednoty, jednatele Vladimíra Broukala.
Pak představil Zdeňka Štěpánka - jednatele Obvodního
mysliveckého spolku Prahy 3 a ředitele pojišťovny
Halali ing. Antonína Stibůrka, kteří krátce
pohovořili o svých činnostech. Činnost spolku přiblížil
člen myslivecké rady OMS Praha 3 František Dolista,
jenž také přivítal náměstka MV ing. Vladimíra
Zemana, který je členem spolku na Praze 3. Poté
zazněly první fanfáry "Aria Sancti
Huberti" a koncert začal.
Hotel Dorint Don Giovanni je moderní stavbou se špičkovým
technickým vybavením. Jeho architektonický návrh
zpracoval ing. arch. Ivo Nahálka, stavba byla zahájena
v roce 1993. Hotel byl 1. 5. 1995 slavnostně otevřen.
Vzhledem ke svému jménu jsou jednotlivé salónky
pojmenovány podle postav této opery. Jedinečný je
však i dalšími zajímavostmi: ve vitrínách jsou
zde vystaveny originální kostýmy herců z premiéry
a puklé srdce z keramiky a kovu výtvarníka Laštovičky,
které visí nad vstupním schodištěm. Je to největší
keramicko-kovová plastika, která zesiluje hlas ze
dvou protilehlých míst tak, že i když hovoříte
potichu, partner naproti vám slyší nahlas.
Zazněly zde skladby O. Antona, L. Koželuha a F. X.
A. Mozarta na invenční (historický) lesní roh a
skladby B. Smetany, L. E. Měchury, L. Mozarta, W. A.
Mozarta, F. Stamice, L. F. Dauprata a J. Haydna na
horny (moderní lesní roh) v podání duetu, tria,
kvarteta, sextetu a komorního orchestru. Trio bylo
netradičně v sestavě 2 invenční lesní rohy a flétna.
Zvláštní zážitek měli diváci po přestávce,
kdy zazněla skladba "Echa pro 6 lesních rohů"
F. Stamice nikoli v sále, ale ve vstupní hale se
schodištěm a ochozem, kde stáli diváci, kteří
slyšeli více než stereo zvuk. Po závěrečném
akordu "Lovecké symfonie" se diváci
spokojeně rozcházeli do večerní tmy.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor a Martin J. Polák
15. akce: 3.
listopadu - Mozartovo requiem
kostel sv. Prokopa, Sladkovského
náměstí
Podruhé a naposledy se scházíme v nedělní podvečer.
A také podruhé zněl W. A. Mozart. Tentokrát ovšem
v kostele sv. Prokopa na Sladkovského náměstí. A nezaznělo
zde několik jeho skladeb, ale jediná: Requiem. Ale
než se tak stalo, pohovořil krátce Miloš Szabó,
který divákům přiblížil nejen hudbu, ale i
Boha.
Kostel sv. Prokopa se začal stavět 18. října
1898 v novogotickém slohu. O 5 let později, 27. září
1903 byl vysvěcen arcibiskupem Lvem Skrbenským z Hříště.
Tímto dnem získal Žižkov - nově vyhlášené
samostatné město - velký a důstojný trojlodní
kostel podle návrhu J. Mockera a F. Mikše. Zde také
naleznete obraz Karla Škréty "Svatý Václav,
obránce Prahy proti Švédům" z roku 1649 a
romantické varhany nad západním (hlavním)
vchodem do kostela. Ty vytvořil v roce 1912 Emanuel
Štěpán Petr se 42 rejstříky. V roce 1979 byly
firmou Igra rozšířšny na 3 manuály při zachování
počtu píšťal - od té doby mají 52 rejstříků.
Zazněly zde pouze dvě skladby: "Introdukce a
fuga D moll pro varhany" M. Regera a
"Requiem D moll" W. A. Mozarta. Ač se to
nezdá, trval celý koncert 80 minut. Zajímavostí
dnešního koncertu je účast rodiny Kšiců:
Josefa, který dirigoval koncert a je regenschorim v
katedrále sv. Víta, jeho ženy Pavly, která zpívala
altové party a jejich syna Přemysla, který seděl
u varhan. Vše doprovázel Pražský katedrální
sbor a orchestr.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor
16. akce: 7.
listopadu - Říkej mi to potichoučku i na Žižkovské
věži
Žižkovská televizní věž,
Mahlerovy sady 1
Jak řekl před několika lety Jiří Hošek:
"7. listopadu musí zářit hvězdy. Tak na
festivalu září hvězdy na Žižkovské věži -
a ještě k tomu jsou na nebi". A tak se každý
rok ve stejný den setkáváme právě zde,
abychom prožili krásný večer ve stejné věži,
ale pokaždé zcela jiný. Jako dnes.
Projekt televizního vysílače vznikl roku 1984.
Měl nejvyšší prioritu a tak se o rok později
začíná stavět. V roce 1992 je věž dostavěna
a uvedena do provozu. Její tolik diskutovaný vysílací
výkon 20 kW je snížen na 2 kW. Věž má základy
30 m hluboké, váží 11 800 tun, vysoká je 216
m a její vrcholek se nachází 474 m n. m. a její
projektovaný výkyv je až 124 cm. Věž slouží
jako telekomunikační křižovatka televizních,
rozhlasových a dalších speciálních systémů.
Ve výšce 63 m najdeme kavárnu a bar s výhledem,
v 93 m zase vyhlídkové kabiny, ze kterých za krásného
počasí lze dohlédnout do vzdálenosti až 100
km.
Dnešní večer přivítal Jaromír Tůma Rubin
Quartet 3+1 v rudém salonku a Salonní trio Ady
Slivanské v modrém salonku. Za názvem kvarteta
se skrývají 3 ženy a jeden muž - jsou to
Helena Šporclová - Charvátová, Eva Petrů,
Milada Strašilová a Jiří Ton, kteří dnes hráli
skladby jak klasických autorů vážné hudby,
tak i současné autory s modernějšími a populárnějšími
hity. Komorní trio ve složení Ada Slivanská,
Jiří Hošek a jeho dcera Dominika Hošková (na
věži vystupovala poprvé) hrálo většinou
skladby známých autorů vážné hudby. Po odehrání
svých programů se přemístili do opačného
salonku, kde stejným posluchačům zahráli svůj
repertoár a diváci při hudbě povečeřeli. Tím
bylo spojeno dohromady několik požitků. Večer
se vydařil a kdyby Jiří Hošek začal prodávat
vstupenky na příští rok, byly by okamžitě z
velké části vyprodané.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor
17. akce:
14. listopadu - Slasti a strasti otce - kantora
Hudební škola hl. m. Prahy -
Koncertní sál, Komenského náměstí 9
Ivan Štraus uváděl první koncert Nekonvenčního
žižkovského podzimu roku 2000. Dnes tedy
vystupuje na samostatném koncertu a ještě se
svou dcerou Michaelou. Na začátku Jiří Hošek
uvedl Ivana Štrause - kantora a otce a Michaelu
- jeho dceru a žačku.
Hudební škola hl. města Prahy měla svého předchůdce
ve "Vzorové hudební škole", která
byla založena v roce 1950 ve Voršilské ulici.
Již tehdy se díky osobní odvaze prvního ředitele
podařilo soustředit výkvět hudebních
pedagogů, kteří rádi předávali své zkušenosti
žákům. Mnozí z těchto žáků dnes přivádějí
své děti do stejné školy. V roce 1990 přichází
nejtěžší období - objekt je v restituci vrácen,
škola funguje v pronajatých prostorech.
Nakonec je celá škola, která byla do té doby
rozstrkána po různých objektech, pod jednou
střechou - ve svém současném sídle. 2. září
1996 se škola slavnostně otvírá a od té
doby slouží ke gymnaziálnímu studiu hudby.
Bohatý koncertní život je z velké části
realizován v Koncertním sále, ale s přibývajím
počtem studentů vznikala potřeba dalšího sálu.
A tak v půdní vestavbě vznikl Komorní sál,
který je také hojně využíván. O kvalitách
školy svědčí i absolutní vítězství
Komorního orchestru GJN na soutěži Bohemia
concerto.
Ivan Štraus a jeho dcera nejen hráli, ale také
povídali o muzikantském životě. Glosovali své
zážitky jak rodinné, tak školní. Divákům
bylo názorně předvedeno, jak se má učit levá
a pravá ruka na housle zvlášť, jaké situace
vznikají, když dcera je i zároveň jeho žačkou
a mnohé další historky. Také jsme se dozvěděli,
co vše kromě houslí musí zvládat učitelka
hry na housle - mimo jiné Harryho Pottera, jízdu
na koni, lukostřelbu a mezinárodní situaci.
Jako zpestření vtipného povídání zazněly
též skladby vážné i nevážné. V první
polovině zazněly skladby F. V. Kramáře a B.
Martinů - tu na klavír doprovázel Vítěslav
Mácha, jenž je také absolventem této školy,
stejně jako oba hlavní protagonisté. V druhé
půli zazněla skladba N. Paganiniho "Benátský
karneval", v aranžmá právě I. Štrause,
které vyvolalo salvy smíchu - jak sám řekl
".. uslyšíte zde známou árii 'Toreadore
pozor si dej', odpovědí mu bude píseň 'Blondýnky
krásné...', které nakonec pojedou za 'Vilémem
Tellem'. Na závěr zazněla překrásná
skladba P. de Sarsate "Navarra" za
doprovodu klavíristy. Aby byli umělci styloví,
měl každý z nich šerpu. Po dlouhém potlesku
a předání květin přidali Štrausovi skladbu
B. Martinů - místo hraní smyčcem ji však
"vybrnkali". Pak se lidé začali
rozcházet domů a již věděli, že houslový
duet může být poučný a zábavný - dokonce
i přinášet dokonce i legraci. I pro umělce
dopadl večer skvěle - po hezkém představení
poseděli v kantorském klubu, kde si dál povídali
o muzice a dění kolem ní.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor
18. akce:
15. listopadu - Šťastný večer - pocta
Františku Šťastnému
Autosalon Auto Jarov, Osiková
2
František Šťastný byl motocyklový závodník.
Pavel Hejda je ředitelem autosalonu Auto
Jarov. A ten umí návštěvníky překvapit.
V roce 2000 zde byl koncert V+W nad vozy VW,
účastníci mohli spatřit novou Škodu Fabii
Combi 14 dnů před její oficiální premiérou.
Na začátku Jiří Hošek uvítal ředitele
salonu Auto Jarov Pavla Hejdu, který krátce
promluvil na téma auta a kultura a po něm se
představil pan Šťastný - nikoliv závodník,
ale ředitel firmy Happycomp, která byla druhým
patronem večera. Aby zde však byla i jiná
krása než plechová, konala se zde výstava
obrazů Jindřicha Bílka (který původně
studoval violoncello).
Společnost Auto
Jarov byla založena v roce 1993 a od začátku
se zaměřila na komplexní služby občanům.
Kromě prodeje nových aut značek Škoda, VW,
Seat, Audi (jako jediná nabízí kompletní
sortiment těchto značek) nabízí také
prodej zánovních a použitých automobilů.
Její servisní středisko poskytuje nejmodernější
služby v republice - ať už se jedná o
diagnostiku brzd Maha Quattro, lakovnu,
diagnostické centrum nebo seřizování vstřikovacích
motorů. Samozřejmostí je nepřetržitá služba
servisního technika a výjezdní asistenční
služba s odtahovým vozidlem.
František Šťastný se narodil 12. 11. 1927.
Sportovní kariéru začal jako patnáctiletý
na kole. Ačkoliv byl úspěšný, lákala ho
rychlost. Byl talent, jezdil rychle a na
hranici možností - svých i stroje. Byl velkým
patriotem, byl vždy Čechoslovákem a jezdil
za tým Jawa. Vyhrával závody u nás i v
zahraničí, někdy jel i v několika třídách
během jediného dne. Jak přibývaly jeho
trofeje, přibývala i jeho četná zranění.
Ke konci své kariéry chodil o holi (prodělal
33 různých zlomenin), ale ani to ho
neodradilo od závodění a vítězení. Zemřel
8. 4. 2000.
Pak Jiří Hošek představil dirigenta Jana
Šatru a jeho Magnum jazz bigband Prague, který
zahrál skladby světových jazzmanů zvučných
jmen. Posléze si orchestr odpočinul, aby
mohl promluvit Otakar Brousek, jenž četl dvě
povídky z knihy "Život se Soňou"
Pierra Danina o autech, jejich poruchách a
automobilismu vůbec. Poté opět zahrál
bigband další skladby. O přestávce se
mohli návštěvníci nejen občerstvit, ale
samozřejmě i prohlédnout vystavená auta.
Snad nejvíce obdivovaným byl nový model
Phaeton. Po přestávce Otakar Brousek přivítal
paní Marcelu Šťastnou, která je druhou
nejlepší plavkyní stylu motýlek na 50m v
kategorii Masters na světě. Pak představil
Jana Křivku, který promluvil o Františku
Šťastném, jenž jezdil za Jawu, kde on
dlouhou dobu dělal šéfkonstruktéra a manažera
národního týmu. Po něm se představila Eva
"May" Mayerová. Zahrála 3 skladby:
první pro ni aranžoval Jiří Hošek a dal jí
název "Grapelli no. 5", ve druhé
si zahrála duet s ruským kytaristou Pavlem
Zacharovem z Vladimira "Stompin' at
decca" a na závěr skladbu
"Jalousie". Dlouhý potlesk odměnil
její výkon. Pak se hudebního žezla chopil
opět Magnum jazz bigband, který večer
doprovodil do jeho konce. V posledních skladbách
se představila jazzová zpěvačka Zdena
Koryntová, která doslova roztančila některé
páry, jenž si stranou zatancovaly. Těsně před
23 hodinou skončil koncert a lidé se rozcházeli
domů naplněni příjemnými pocity, i když
si nikdo z nich nekoupil krásné auto.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor a Martin J. Polák
19.
akce: 16. listopadu - Dvořák a Anglie
Vysoká škola ekonomická
- nová aula, nám. Winstona Churchilla 4
Dnešním koncertem končí 6. ročník
Nekonvenčního Žižkovského podzimu Jiřího
Hoška 2002, který odstartoval přede dvěma
měsíci. Již potřetí se scházíme v nové
aule VŠE, kde se již tradičně koncert
koná v předvečer státního svátku 17.
listopadu - dne boje studentů za svobodu.
Na začátku přivítala prorektorka školy
Doc. Ing. Štěpánka Nováková, CSc všechny
přítomné diváky a hosty. Pak představila
Milenu Kozumplíkovou a Tomáše Mikesku z
radnice MČ Praha 3, kteří krátce
promluvili o demokracii a svobodě. Popřáli
festivalu mnoho dalších ročníků a vyjádřili
mu svou podporu.
Nová aula Vysoké škola ekonomické byla
vybudována v roce 1998 pro 424 posluchačů.
Je vybavena moderní audiovizuální
technikou, možností rozdělení celého sálu
na menší celky a také bohatým technickým
zázemím. VŠE prochází od roku 1989
celkovou změnou koncepce, ať už se jedná
o preferenci odbornosti nad ideologií nebo
opravy budov, jejich rozšiřování a
modernizace na standardy vyspělých západních
ekonomik. Také počet zahraničních stáží
a výměn se přibližuje počtům, běžným
na jiných zahraničních školách stejného
typu.
Potom již prorektorka uvedla Jiřího Hoška,
který poděkoval všem spolupracovníkům,
kteří se podíleli na dobrém chodu
festivalu, ale nebyli vidět. Poděkoval i
naší firmě za velmi rychlé a kvalitní
obrazové zpravodajství na internetu a dalším
lidem, úřadům, firmám a sponzorům. Pak
již zazněla britská a česká hymna v podání
Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, která
zde také účinkovala v roce 2000. Dále
jsme zde mohli slyšet skladby J. Haydna
"Windsor Castle" a spolu s Jiřím
Hoškem zahráli "Rondo G moll"
A. Dvořáka a "Variace na rokokové téma"
P. I. Čajkovského. Přestávka dala všem
divákům možnost nabrat síly na závěrečnou
skladbu, "Osudovou". Té již Jiří
Hošek pouze přihlížel a možná už v
duchu připravoval zajímavé koncerty příštího
ročníku. Mezitím zněla novou aulou
skladba L. v. Beethovena "Symfonie č.
5 C moll, op. 67 Osudová", aby
tak završila dnešní závěrečný koncert
6. ročníku mezinárodního hudebního
festivalu Jiřího Hoška Nekonvenční Žižkovský
podzim 2002. Po dlouhotrvajícím potlesku a
předání květin umělcům následovala
poslední úklona posluchačům a definitivní
odchod ze scény. Alespoň pro tento rok.
(Práce ale nekončí, nyní se bude vytvářet
dokumentární setřih o právě skončeném
festivalu.)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
foto: Michal Škvor a Martin J. Polák
Od 17. 9. 2002 jste již návštěvníkem této stránky
©
IMAGE STUDIO, 2002
Webdesign: Michal Škvor